Архітектор, який працював в своє задоволенняАрхітектор, який працював в своє задоволенняАрхітектор, який працював в своє задоволенняАрхітектор, який працював в своє задоволення

Архітектор, який працював в своє задоволення

Георгій Шлейфер

Разом з тим Шлейфер успішно зайнявся банкірською діяльністю. Він входив до керівництва Київського кредитного товариства, який давав городянам довгострокові іпотечні позики на будівництво під помірні відсотки. У період будівельної лихоманки справи банку круто пішли в гору. Георгій Шлейфер обзавівся кількома прибутковими будинками. Один з них зберігся по вулиці Інститутській, 13/2, а в сусідньому будинку (особняку, пізніше надбудованим), знаходилася резиденція зодчого. Він зібрав у себе в будинку чималу колекцію картин таких майстрів, як Боровиковський і Венеціанов, Тропінін і Айвазовський, Шишкін і Куїнджі, Ге і Полєнов; були полотна Тараса Шевченка.

Шик, блеск, красота

На початку своєї будівельної кар'єри Георгій Шлейфер, подібно іншим колегам, брався за будь-замовлення. Але в подальшому доходи від власних будинків і банкірською діяльності цілком його забезпечували. Завдяки цьому зодчий виявився у винятковому становищі: він займався лише тими роботами, які доставляли йому радість творчості.

Саме до нього звернулося київське купецтво з пропозицією зробити проект будівлі середнього навчального закладу для майбутніх бізнесменів - Першого комерційного училища. Левову частку грошей на будівництво надав цукрозаводчик-мільйонер Лев Бродський. Оскільки нестачі у фінансуванні не було, Георгій Павлович в 1897-1898 роках збудував по вулиці Бульварно-Кудрявській (Воровського), 24, оформлений з шиком великий корпус в дусі ренесансу. Приміщення виявилося настільки представницьким, що в 1898-м, відразу після зведення, його на рік "позичили" для розміщення Київського політехнічного інституту, корпуси якого ще тільки будувалися ... Згодом будинок на вул. Воровського не раз реконсятруювали. Нині там розташований бізнес-центр.

Будинок Гінзбурга. З листівки початку ХХ ст.

Для старшого брата Льва Бродського - Лазаря - в ті ж роки Шлейфер побудував хоральну синагогу - найбільшу і знамениту в Києві. Її фасади були вирішені в дусі романського зодчества, а в інтер'єрах ефектно прозвучали мотиви готики. Місцева влада навіть відмовилися візувати такий значний проект, не бажаючи, щоб у євреїв була красива молитовня. Бродському довелося оскаржувати їх рішення в Петербурзі, куди він завбачливо послав тільки креслення бічного фасаду, більш скромного, ніж лицьової.

Правда, за радянських часів, коли синагогу перетворили в Театр ляльок, від її колишньої розкоші мало що залишилося. Але недавня реставрація відродила колишню красу. Дуже привабливо виглядає офісний корпус на розі вулиць Липської та Пилипа Орлика, увінчаний стрункою гострої башточкою. Спочатку він призначався для міського початкового училища імені Миколи Бунге - знаменитого фінансиста-киянина. Учні і шанувальники Бунге збудували цей будинок в складчину. Проект училища склав Георгій Шлейфер, а будівництво в 1903-1904 роках здійснив його колега і друг Едуард Брадтман.

Творець "київського Парижа"

Хоральна синагога. Фото початку ХХ ст.

Співпраця Шлейфера і Брадтмана особливо яскраво проявилося під час освоєння великої ділянки поряд з Хрещатиком, який тепер часто називають "київським Парижем". Свого часу це була міська садиба професора медицини Федора Мерінга, який вів тут патріархальний спосіб життя - в самому центрі міста зберігалися сади, городи, ставок з купальнею! Але після смерті професора садибу викупило акціонерне товариство, задуматися розпродати її під забудову.

Одним з членів правління товариства був Георгій Шлейфер. Саме йому доручили планування території з таким розрахунком, щоб нові квартали органічно вплелися в тканину міської забудови. Згідно з проектом Шлейфера, на території садиби Мерінга утворилися чотири нових вулиці - Миколаївська (Архітектора Городецького), Мерінгівська (Заньковецької), Нова (Станіславського) і Ольгинська, а також площа Миколаївська (Івана Франка).

За кресленнями Шлейфера будувалися багато великих будівлі, виростали в колишній садибі Мерінга з небаченою швидкістю. Задумів було так багато, а часу так мало, що по ряду об'єктів Шлейфер робив проекти, а будівництвом керував Брадтман. Саме так вони розподілили обов'язки при будівництві в 1900-1901 роках найвищого в ту пору житлового будинку Києва - будинку підрядника Льва Гінзбурга (нині вулиця Архітектора Городецького, 9). Ними ж збудовано будівлю № 5 по тій же вулиці, де в минулому перебувала найкраща в місті готель "Континенталь". Шлейфер і Брадтманом ми зобов'язані також зведенням Театру Соловцова (де знаходиться тепер Театр ім. Івана Франка). За прекрасну роботу Георгій Павлович отримав в цьому театрі безкоштовну ложу!

Правда, деякі інші роботи Шлейфера в "київському Парижі" не пережили війну, а ті, що вціліли, були пошкоджені і втратили колишню привабливість.

І все ж затишні вулиці поблизу Хрещатика донині свідчать про заслуги зодчого.

ДО РЕЧІ!

Увічнений ... окупантами

Склеп з похованням Георгія Шлейфера на Аскольдовій могилі був зруйнований при ліквідації тамтешнього кладовища. Ні пам'ятні назви, ні меморіальні знаки не зберегли для нинішніх киян ім'я талановитого майстра ефектних будівель. Однак з часів війни вціліли цікаві фотознімки з табличкою на нинішній площі Івана Франка: "Von Schleifer Platz - Площа фон-Шлейфер". Треба думати, хтось із місцевих жителів послужливо нагадав нацистським окупантам про видатного німця-киянина. Окупанти нам, звичайно, не указ, але хіба не заслуговує Георгій Шлейфер визнання рідного Києва? Варто було б якось відобразити пам'ять про людину, успішно здійснював масштабні проекти з користю для міста і для себе.

Цікавий Київ

Корупційні оборудки Сергія Литвиненка на посаді керуючого партнера АО «ВІННЕР ПАРТНЕРС»

Вже багато років Україна активно бореться з корупційними проявами в державі, створюючи необхідні органи, співпрацюючи з міжнародними партнерами, змінюючи законодавство. Однак, наявність таких сильних, на наш погляд, антикорупційних органів, як НАБУ та НАЗК, не заважає нашим співгромадянам вчиняти протиправні та корупційні дії.